السبت، أغسطس ٠٢، ٢٠٠٨

1 - حكايات مسافر.... " الفائدة السابعة للسفر" ...

منذ مايزيد علي العشرين عاماً وأنا في حالة سفر. كانت البداية البحث عن عمل خارج مصر، كان السفر هذا الوقت ترفاً لا أقدر عليه، حتى استطعت الحصول علي عقد عمل بالعراق كمدرس بالتعليم الصناعي. وكنت متردداً فخبراتي بالتدريس قليلة كما أنني كنت - ولازلت - أعتقد أن التدريس مهنة شاقة وأن المقابل المادي لها قليل للغاية .
ذات يوم وأثناء عملي بمصنع الحديد والصلب بحلوان ووسط ضجيج الماكينات ولفيح الحرارة والأدخنة المنبعثة من الفرن العالي لمحت أحد أساتذتي صاعداً درجات السلالم الحديدية التي تحيط بأحد بنايات الفرن، ومعه مجموعة من تلاميذه الذين جاء بهم لزيارة المصنع. كان الحوار معه صعباً للغاية ومع ذلك فقد أخبرت أستاذي بسفري القريب .
- بس خايف .
- بتقول إيه. زعق شوية .
- المشكلة يا دكتور إني مسافر ومش هاشتغل مهندس .
- طيب وإيه يعني. هاشتغل إيه ؟! .
- مدرس .
- علي صوتك .
- في التدريس .
- رائع هتكسب خبرة جديدة. إيه المشكلة.!! مسافر فين؟
- العراق. ودي مشكله لوحدها .
- ولا مشكله ولا حاجه. اسمع، السفر في حد ذاته مكسب. وبعدين وقت متلقي نفسك مش قادر تواصل في العراق سافر لمكان تاني .
- مكان تاني فين يا دكتور؟! .
- عندك ماليزيا وسنغافوره، بلاد كويسه، وقريبين من العراق. تقدر تسافر لهناك بسهوله .
- فين يا دكتور.؟!
- باقولك ماليزيا وسنغافوره .
- ماليزية إيه وسنغافورة إيه يا دكتور . أعمل إيه هناك؟! .
- اشتغل. هناك فيه مطاط، اشتغل في المطاط .
- مطاط إيه اللي اشتغل فيه يادكتور أنا خايف أسافر أصلاً .
- زي ماقلتلك السفر في حد ذاته مكسب كبير، ده له فوايد سبعه. صدقني هاتكسب .
وراح يعدد فوائد السفر فائدة تلو الأخرى .
- لكن دول سته بس يادكتور .
- عليك باكتشاف الفائدة السابعة بنفسك.

ورغم أن ذلك الموقف حدث بهذه الطريقة العفوية، إلا أنه كان أول درس لي في تجربة السفر، وأنا أدين به لأستاذي. طبعاً لم يسعفني الحظ بالذهاب إلى ماليزيا أو سنغافورة للتجارة بالمطاط. كما أنني لازلت أبحث عن الفائدة السابعة للسفر.
.
القاهره : شتاء 1994

ليست هناك تعليقات: